Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne pracowników organizacji pozarządowych art. 15zze

Informujemy, że odpowiedzi na pytania dotyczące art. 15zze znajdują się również w plikach dotyczących pytań z zakresu art. 15zza oraz art. 15zzc, z uwagi na łączny charakter pytań i odpowiedzi.
 
Pytanie 4.1: Ile musi istnieć firma żeby móc ubiegać się o formy art. 15zzb, 15zzc oraz 15zze? W zasadach opublikowanych do ww. form brak jest informacji od kiedy musi istnieć firma by móc ubiegać się o wsparcie oraz czy wnioskodawcą może być pracodawca/ przedsiębiorca, który ma zawieszoną działalność gospodarczą.
Odpowiedź:
Możliwość przyznania, a co za tym idzie - także dostępna wysokość wsparcia, oferowanego przedsiębiorcom w ramach art. 15 zzb (a także 15 zzc i 15 zze) specustawy - zgodnie z wolą ustawodawcy, opiera się na stwierdzeniu poziomu spadku obrotów u danego przedsiębiorcy (odpowiednio o co najmniej 30, 50 lub 80%) w zestawieniu dwóch miesięcy roku bieżącego
z odpowiadającymi im miesiącami roku ubiegłego (np. luty i marzec 2019 do lutego i marca 2020). Należy zatem przyjąć, że przedsiębiorca, starający się o dofinansowanie, powinien prowadzić swoją działalność przez co najmniej 14 miesięcy licząc na dzień złożenia wniosku. W innym przypadku bowiem nie będzie mógł przyjąć wymaganych okresów referencyjnych.
Data odpowiedzi: 17 kwietnia 2020 r. Znak pisma DRP-I.0211.50.2020.HR. Adresaci pisma: Dyrektorzy PUP (wszyscy).
 
Pytanie 4.2: Czy przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie lub refundację z Urzędu Pracy, na którym ciąży obowiązek zwrotu otrzymanego od tutejszego Urzędu wsparcia, czyli jest naszym dłużnikiem, może otrzymać środki finansowe wynikające z art.15zzb - 15zze?
Odpowiedź:
Przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie lub refundację z Urzędu Pracy oraz ciąży obowiązek zwrotu otrzymanego od tutejszego Urzędu wsparcia, może otrzymać środki finansowe wynikające z art.15zzb - 15zze. Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) nie uzależniają przyznania ww. wsparcia od wcześniejszego wywiązania się z zobowiązań wobec urzędu. Nie mniej jednak, niewywiązanie się przez pracodawcę / przedsiębiorcę ze wcześniejszego zobowiązania wobec urzędu pracy może budzić wątpliwość dotyczącą racjonalności wydatkowania środków publicznych. Ostateczną decyzję podejmuje w tej kwestii starosta.
Data odpowiedzi: 22 kwietnia 2020 r. Adresat: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
 
Pytanie: 4.3: „Czy w związku z realizacją instrumentów wsparcia o których mowa w art. 15 zzb, zzc oraz zze Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Urząd Pracy powinien w jakikolwiek sposób weryfikować  czy wykazany we wniosku spadek obrotów gospodarczy nastąpił faktycznie w wyniku wystąpienia COVID-19  czy też wystarczającym do przyznania dofinansowania jest uznanie takiego oświadczenia złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń? W opinii Urzędu sumaryczny spadek obrotów w miesiącach styczeń-luty 2020 w stosunku do roku ubiegłego w przypadku niektórych przedsiębiorców mógł nie mieć związku z wystąpieniem COVID-19?"
Odpowiedź:
Wystarczające jest przyjęcie oświadczenia złożonego przez przedsiębiorcę pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Data odpowiedzi: 4 maja 2020 r. Znak pisma DRP-IV.0211.2.2020.BPS. Adresat: PUP w Tychach w imieniu PUP województwa śląskiego.
 
Pytanie 4.4: Czy w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wspólnicy mogą ubiegać się o wsparcie w ramach art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zze z założeniem, że jeden wspólnik może ubiegać się tylko o jedno wsparcie w formie poszczególnych dofinansowań. Bez względu na to w ilu spółkach jest wspólnikiem (podobnie jak w przypadku spółek cywilnych)?
Odpowiedź:
W przypadku artykułu 15zzc dofinansowanie przysługuje przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, tylko taki przedsiębiorca (zatem spółka z o.o. – nie), posiadający wpis do CEIDG może ubiegać się o ww. wsparcie. Wspólników spółki z o.o. nie można traktować analogicznie jak wspólników spółki cywilnej. Zgodnie z Prawem przedsiębiorców art. 4 ust. 2. przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Takiego statusu nie mają natomiast wspólnicy spółki z o.o. Taka spółka ma własną podmiotowość prawną i może zatrudniać pracowników. O wsparcie w ramach art. 15zzb może się zatem ubiegać spółka z o.o., a nie poszczególni  jej wspólnicy.
Jeżeli chodzi o wsparcie z 15zze, to skorzystać z niego może organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wśród podmiotów z art 3 ust. 3 ww. ustawy znajdują się m.in. niedziałające w celu osiągnięcia zysku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Odnosząc się do postawionego pytania, to należałoby wskazać, że podmiotem uprawnionym do skorzystania ze wsparcia jest spółka jako całość, a nie jej poszczególni wspólnicy. Spółka z.o.o. jest odrębnym podmiotem, który posiada własną osobowość prawną. Inaczej jest przy spółce cywilnej, w której wspólnicy działają na rzecz spółki ale we własnym imieniu. 
Data odpowiedzi: 7 maja 2020 r. Znak pisma: DRP-I.0211.136.2020.HR. Adresat pisma: Dyrektorzy PUP (wszyscy).
 
Pytanie 4.5: W treści umów dotyczących dofinansowania wynagrodzenia w trybie art. 15zzb oraz  art. 15zze ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…) nie została zawarta informacja dla przedsiębiorcy oraz organizacji pozarządowej i podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy (…), że wartość dofinansowania stanowi pomoc publiczną, mającą a celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji - Tymczasowe ramy (…). Czy w związku z powyższym zapisy wskazanych umów nie naruszają przepisów art. 15zzzh cytowanej ustawy?
Odpowiedź:
Treść umów dotyczących dofinansowania wynagrodzenia w trybie art. 15 zzb oraz art. 15 zze była konsultowana m.in. z instytucjami i organami odpowiedzialnymi za pomoc publiczną.
Data odpowiedzi: 11 maja 2020 r. Znak pisma: DRP.IV.0211.2.2020.BPS. Adresat: Dyrektor PUP w Tychach (w imieniu PUP z województwa śląskiego).
 
Pytanie 4.6: Czy załączony kalkulator do obliczania kwoty dofinansowania dla poszczególnych pracowników (dotyczy zadań określonych w art. 15zzb oraz 15zze) zawiera poprawne formuły obliczeń? W kolumnie „G" kalkulatora wykazano składki na ubezpieczenia społeczne potrącane z pensji pracownika w wysokości 13,71%. Należne składki po stronie pracodawcy wynoszą natomiast 9,76% ubezpieczenie emerytalne, 6,5% ubezpieczenie rentowe oraz np. 1,67% ubezpieczenie wypadkowe (stawka ustalana indywidualnie dla każdego pracodawcy). Łącznie wysokość składek wynosi np. 17,93%. Ponadto w kolumnie „J" kalkulatora wykazano składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w wysokości 6,5%. Stawka ta dotyczy tylko ubezpieczenia rentowego i nie obejmuje składek na ubezpieczenie emerytalne i wypadkowe. Jednocześnie kolumny „N" oraz „O" kalkulatora oraz kolumny zaznaczone kolorem niebieskim nie sumują danych do obliczeń.
Odpowiedź:
Składki w kalkulatorze dot. art. 15zzb naliczane są poprawnie.
Data odpowiedzi: 11 maja 2020 r. Znak pisma: DRP.IV.0211.2.2020.BPS. Adresat: Dyrektor PUP w Tychach (w imieniu PUP z województwa śląskiego).
 
Informacja 4.7: Informacja odnośnie pomocniczego narzędzia KALKULATOR stworzonego na potrzeby programu Tarcza Antykryzysowa:
Kalkulator został stworzony przez departament informatyki Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki społecznej, jako pomoc dla przedsiębiorców chcących skorzystać z programu tarcza antykryzysowa.
Jego celem jest ułatwienie uporządkowania informacji o przedsiębiorstwie i jego pracownikach mających zostać objętymi programem oraz ułatwienie pracodawcom obliczeń potrzebnych do złożenia wniosku.
Mając na uwadze potrzeby urzędów jaki i chcąc ograniczyć do minimum ilość błędów w składanych przez pracodawców wniosków objęliśmy narzędzie KALKULATOR dodatkowymi obostrzeniami oraz wprowadziliśmy szereg wskazówek i instrukcji jak poprawnie wypełnić tę część wniosku.  Dostajemy wiele pytań i próśb o zmianę w zablokowanych funkcjach narzędzia takich jak tabela z numerem PESEL, która została uwarunkowana poprzez brak możliwości wpisywania w nią liter, oraz konieczność poprawnego wpisania w nią numeru PESEL. Departament Informatyki rozumie wymogi przedsiębiorców, jesteśmy również świadomi, z jak wielu często od siebie różnych programów do arkuszy kalkulacyjnych  korzystają przedsiębiorcy. Ten właśnie ogrom dostępnych na rynku programów typu Excel jest jednak powodem dla którego zdecydowaliśmy się  na stworzenie naszego narzędzia akurat  w programie Microsoft Excel, który w naszej opinii jest najlepszym dostępnym na rynku programem do tworzenia plików Excel oraz cieszy się największą popularnością wśród przedsiębiorców, są to również powody dla których nie wspieramy innych programów tego typu, często pozbawionych potrzebnych nam funkcjonalności. Aby zapewnić jak najlepszą jakość usług świadczonych przez nasze narzędzie nie będziemy zmieniać funkcjonalności nałożonych na KALKULATOR, wiązałoby się to ze wzrostem przesyłania błędnie wypełnionych plików a co za tym idzie wydłużeniem czasu rozpatrywania przez urzędy wniosków.
Data odpowiedzi: 14 maja 2020 r. Autor : Departament Informatyki, MRPiPS.
 
Pytanie 4.8: Na podstawie zawartej umowy przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe mają przyznane środki na dofinansowanie na pracowników (art. 15zzb i zze), których wskazują szczegółowo we wniosku i w wysokości, którą we wniosku określili. Dofinansowanie jest wypłacane w okresach miesięcznych, po złożeniu oświadczenia (Załącznika nr 2 do umowy) oraz wypełnionego Kalkulatora dofinansowania do wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne. Czy w kalkulatorze przedsiębiorcy mają zawierać informacje dot. miesiąca, za który składają oświadczenie? Co w przypadku, gdy wysokość wynagrodzenia pracownika objętego dofinansowaniem ulegnie zmniejszeniu, np. z uwagi na zwolnienie lekarskie?  Czy w takim przypadku kolejna transza ma być wypłacona w wysokości określonej we wniosku, czy w wysokości, która wynika z przeliczonego kalkulatora za dany miesiąc?   PUP wypłaca na podstawie oświadczenia o wysokości wynagrodzeń pracowników w trakcie trwającego miesiąca, w którym wpłynął wniosek. Następnie pracodawca jest zobowiązany zwrócić niewykorzystane środki na wezwanie starosty. Jak ma się to praktycznie odbywać? Pracodawca po zakończeniu miesiąca i dokonanych wypłatach dla pracowników przekazuje informację do PUP ile faktycznie wypłacił i posiada oszczędności z powodu np. skorzystania pracowników ze zwolnień lekarskich i czy zasiłku opiekuńczego wcześniej nie zaplanowanego?
Odpowiedź:
W sytuacji gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim, płatnym ze strony pracodawcy,  w trakcie miesiąca, za który Przedsiębiorca wnioskował o dofinansowanie, wówczas Przedsiębiorca zgodnie z § 3 ust. 2 Umowy, ma obowiązek powiadomienia urzędu pracy o zaistniałej sytuacji. Wówczas urząd pracy ustala wysokość następnej transzy uwzględniając zmiany zgłoszone przez Przedsiębiorcę. Niezależnie od tego, Przedsiębiorca po zakończonym okresie dofinansowania, przy końcowym rozliczeniu (zgodnie z § 2 i 3 Umowy), zwraca do urzędu pracy środki nienależnie pobrane.
Data odpowiedzi: 18 maja 2020 r. Znak pisma: DRP-I.0211.163.2020.HR. Adresat pisma: Dyrektorzy PUP (wszyscy).
 
Pytanie 4.9: Czy przedsiębiorcy który złożył wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia na podstawie art 15 zzb, 15 zzc oraz 15 zze i w formularzu pomocy publicznej zaznaczył, iż wysokość niepokrytych strat na dzień 31 .12.2019r. przewyższa 50% kapitału zarejestrowanego (dotyczy spółek) urząd może przyznać wsparcie zgodnie z wytycznymi UOKIK z dnia 27.04.2020 r.
Odpowiedź:
Zgodnie z wyjaśnieniami UOKiK: Udzielając wsparcia z art.15zzb, 15zzc i 15zze, nie trzeba w ogóle badać sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy. W przypadku tych instrumentów nie obowiązuje zakaz  udzielania wsparcia przedsiębiorcom, które na dzień 31 grudnia 2019 znajdowały się w trudnej sytuacji.
Data odpowiedzi: 8 czerwca 2020 r. znak pisma: DRP-IV.0211.2.2020.BPS. Adresat: Dyrektor PUP w Tychach (w imieniu PUP z województwa śląskiego).

Pytanie 4.10 : Czy udzielone wsparcie z art. 15zzb – 15 zzd podlega egzekucji komorniczej? Przelewy są znakowane centralnie jako COVID, ale w związku z art. 15 zu ust 3 Ustawy COVID i dalej w art. 21a Ustawy o systemie instytucji rozwoju powstaje wątpliwość.
Odpowiedź:
Nie ma aktualnie wprost w przepisach wyłączenia z egzekucji komorniczej środków uzyskanych w ramach art. 15zzb-15zzd. Wyłączenie spod egzekucji środków uzyskanych przez przedsiębiorcę udzielanych na  podstawie art. 15zzb-15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…) przewidziano w uchwalonym w dniu 4 czerwca 2020 r. projekcie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19, w art. 75 pkt 29 lit.g, pkt 30 lit. c oraz pkt 31 lit. d . Przedmiotowa ustawa została przekazana do dalszych prac w Senacie RP – druk senacki nr 142.
Data odpowiedzi: 22 czerwca 2020 r., znak pisma DRP-IV.0211.2.BPS.2020. Adresat pisma: Dyrektor PUP w Tychach (w imieniu PUP z woj. śląskiego).

 
Informacje o publikacji dokumentu