Po 20 latach modernizacja systemu zatrudnienia – nowe przepisy w zakresie funkcjonowania rynku pracy

Print Drukuj

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy zmieniające polski rynek pracy: 

Nowe przepisy mają na celu modernizację rynku pracy, jego adaptację do współczesnych wyzwań, szersze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, uproszczenie obowiązujących procedur oraz wprowadzenie bardziej elastycznych form wsparcia dla klientów urzędów pracy.   

Najważniejsze zmiany w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia: 

  • możliwość rejestracji w urzędzie pracy według miejsca zamieszkania, a nie jak dotychczas miejsca zameldowania, 
  • wprowadzenie pojęć i definicji osoby biernej zawodowo i osoby niezarejestrowanej oraz objęcie tych osób niektórymi usługami świadczonymi przez urzędy pracy, 
  • status osoby bezrobotnej - nieprzerwanie maksymalnie przez 3 lata
  • uproszczone procedury obsługi klientów, 
  • objęcie priorytetową pomocą osób bezrobotnych z rodzin wielodzietnych oraz rodziców samotnie wychowujących dzieci
  • wzmocnione wsparcie dla osób młodych do 30. roku życia
  • umożliwienie rolnikom rejestracji jako bezrobotny,  
  • wprowadzenie możliwości dofinansowania zatrudnienia emerytów
  • zniesienie ograniczeń wiekowych przy korzystaniu z form aktywizacji, 
  • nowe zasady przyznawania i wypłaty świadczeń dla bezrobotnych, 
  • cyfryzacja usług, w tym możliwość założenia indywidualnego konta on-line dla klientów,  
  • nowe zasady dla instytucji publicznych w zakresie zgłaszania ofert pracy do urzędów pracy za pośrednictwem systemu ePraca (obecnie Centralna Baza Ofert Pracy), 
  • stworzenie Bazy CV i automatyczne dopasowanie życiorysów do ofert pracy zamieszczonych w systemie ePraca, 
  • zwiększenie dostępności Krajowego Funduszu Szkoleniowego (zmiana od 01.01.2026 r.), 
  • wprowadzenie nowych form pomocy dla klientów poszukujących pracy. 

Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców mają na celu zwiększenie ochrony zarówno cudzoziemców, jak i polskich pracowników poprzez: 

  • stworzenie bardziej przejrzystych zasad zatrudnienia, 
  • pełną cyfryzację procesów związanych z zatrudnianiem cudzoziemców, w tym możliwość korzystania z indywidualnych kont w systemie praca.gov.pl przez pracodawców, jak i pracowników, 
  • nowe obowiązki dokumentacyjne i informacyjne dla pracodawców
  • możliwość określenia listy zawodów i rodzajów pracy, w których zezwolenia na pracę cudzoziemcom zamierzającym podjąć zatrudnienie na terenie danego powiatu nie będą wydawane np. w sytuacji zwolnień grupowych lub likwidacji dużego zakładu pracy na terytorium danego powiatu, 
  • rezygnację z testu rynku pracy – przestanie obowiązywać dotychczas wymagana „informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na rynku lokalnym”, 
  • wprowadzenie obowiązku zamieszczenia skanu zawartej umowy o pracę (przetłumaczonej na język polski przez tłumacza przysięgłego) w systemie teleinformatycznym przed powierzeniem pracy cudzoziemcowi, 
  • wprowadzenie dodatkowych przesłanek powodujących obligatoryjną odmowę wydania zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi - podmiot zatrudniający cudzoziemców nie będzie mógł posiadać zaległości publicznoprawnych, co będzie warunkiem uzyskania zezwolenia na pracę lub oświadczenia, 
  • zaostrzenie kar za nielegalne zatrudnienie cudzoziemca. 

Szczegółowe informacje o zmianach związanych z wejściem w życie przywołanych wyżej ustaw będą zamieszczane na stronie internetowej Urzędu. 

Informacje o publikacji dokumentu